اصول نگهداری برج خنک کننده

اصول نگهداری برج خنک کننده

رعایت اصول نگهداری برج خنک‌کننده، می‌تواند ثمرات جذاب و بی‌نظیری را در روند تولید صنعتی به همراه داشته باشد. کولینگ تاورها به‌طورکلی به‌منظور خنک‌سازی آب‌های داغ صنعتی و اصلاح الگوی مصرف آب بکار می‌روند. نهایتاً آب‌های خنک شده، از طریق لوله‌های خروجی به سیکل تولید باز می‌گردند؛ لذا باتوجه‌به حجم کارکرد و اهمیت کولینگ تاورها رعایت اصول نگهداری برج خنک‌کننده موضوعی بسیار مهم است.

البته اصول نگهداری برج خنک‌کننده می‌تواند بسته به تغییر فصول، کیفیت سیال درون برج، میزان ظرفیت دستگاه، نوع جنس بدنه، نوع انتقال حرارت، قطعات مصرفی بکار رفته و… دارای تفاوت‌های فراوانی باشد. اما یک نکته همیشه ثابت است: تحت هر شرایطی واجب است که از نکات نگهداری برج خنک‌کننده آگاه باشید. چرا که با عدم نگهداری صحیح از انواع کولینگ تاورها، احتمالاً باید دست در جیبتان کنید و برای تعمیر برج خنک‌کننده هزینه نمایید! صرف اینکه راندمان تولید نیز افت کرده و زمانتان هم به هدر خواهد رفت!
اما رعایت‌نکردن اصول نگهداری برج خنک‌کننده، می‌تواند چه مشکلات دیگری را نیز برایتان به وجود آورد؟!

لزوم نگهداری برج خنک‌کننده

COOLING TOWER CLEANING

انواع کولینگ تاور از دهه‌ها پیش، به‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از صنایع نیمه‌سنگین و سنگین محسوب می‌شوند. از همین رو رعایت اصول نگهداری برج خنک‌کننده همواره باید در دستور کار شرکت‌ها قرار داشته باشد. بی‌توجهی به نگهداری از این دستگاه‌ها می‌تواند موجب خسارات و ایجاد مشکلات متعددی در ساختار صنایع شود:

  • با بروز اشکال در قطعات و عملکرد کلی دستگاه، افت راندمان و بازدهی به وجود می‌آید. در نتیجه باتوجه‌به نرسیدن آب‌خنک شدهٔ کافی به فرایند صنعت، خط تولید با مشکل مواجه می‌شود.
  • دستگاه بیش از حد عادی خود، انرژی مصرف کرده و آب را اتلاف می‌کند.
  • ایجاد مشکل در عملکرد کلی قطعات، بخصوص سیستم‌های توزیع آب، موجب رسوب گرفتگی برج خنک‌کننده می‌شود. رسوب گرفتگی کولینگ تاور نیز می‌تواند خسارات متعددی را به پکینگ‌ها، الکتروموتور و نازل‌ها وارد آورد. درحالی‌که با رعایت اصول نگهداری برج خنک‌کننده، به‌راحتی می‌توان از رسوب گرفتگی کولینگ تاور جلوگیری نمود.
  • با ایجاد هر مشکلی، غالباًَ باید یا به سراغ تعمیرکار و یا به سراغ تعویض قطعه مصرفی بروید. پس در دو حالت، متضرر خواهید شد. برآوردها نشان می‌دهد که با یادگیری و اجرای نکات نگهداری برج خنک‌کننده، تا ۶۰ الی ۷۰% می‌توان هزینه‌های جانبی تعمیر و تعویض قطعات سیستم‌های کولینگ را کاهش داد.

نگهداری برج خنک کننده از نور خورشید

نکات مهم نگهداری کولینگ تاور

بخشی از اصول نگهداری برج خنک‌کننده، مربوط به اشعه‌های مضر خورشید می‌باشد. حفاظت از اشعه‌های فرابنفش خورشید، دغدغه‌ای است که بیشتر مربوط به کولینگ تاورهای چوبی، بتنی و آجری می‌شود. امروزه استفاده از برج‌های خنک‌کن آجری و چوبی کاملاًَ منسوخ شده است. اما بایستی بدانید که:

پرتوهای فرابنفش خورشیدی قادرند که استحکام و خواص بدنهٔ دیواره‌های آجری، جداره‌های بتنی و سطوح چوبی را تضعیف کند. این در حالی است که کولینگ تاور فایبرگلاس شدیداً در برابر اشعه‌های خورشیدی مقاوم می‌باشند. زیرا در روند ساخت متریال فایبرگلاس، از مواد آنتی یو وی (anti uv) استفاده شده است. به همین دلیل بدنه‌های فایبرگلاسی کولینگ تاورها در برابر این پرتوها از استحکام مناسبی برخوردار هستند.

گا‌هاً البته به منظور نگهداری برج خنک‌کننده از آسیب اشعه‌های خورشیدی، در کنار این دستگاه‌ها سایبان‌هایی تعبیه می‌شود.

تمیزکاری کولینگ تاور

تمیزکاری کولینگ تاور بایستی فارغ از هرگونه شرایط اقلیمی، نوع سیال و نوع دستگاه انجام شود. توصیه می‌شود همواره بازه‌های زمانی خاص و منظمی را به تمیزکردن و پاک‌سازی کولینگ تاور از رسوبات، گردوغبارهای ذرات جامد اختصاص دهید (حداقل دو بار در سال). به یاد داشته باشید که تمیز نمودن سیستم کولینگ، در زمرهٔ اصول اولیه نگهداری برج خنک‌کننده قرار دارد.

دستگاه‌هایی که تمیز نشوند، نه‌تنها همواره مملو از ذرات آشغال و میکروارگانیسم‌ها هستند. بلکه رشد باکتری‌ها در آن‌ها با سرعت بیشتری انجام شده و به قطعات آسیب خواهد رساند. تصفیه مرتب آب نیز می‌تواند در سالم ماندن کولینگ تاور و قطعات مصرفی آن مؤثر باشد.

شستشو تمیزکاری برج خنک کننده

نگهداری برج خنک‌کننده پس ازجابه‌جایی

حمل‌ونقل کولینگ تاورها عمدتاً با واردآمدن فشارها و ضربات متعدد همراه است. این جابه‌جایی‌ها می‌تواند موجب خوردگی قطعات و اجزای بدنه شود و ذراتی در درون دستگاه باقی بماند. رعایت اصول نگهداری برج خنک‌کننده با تمیزکاری، موجب حفظ کیفیت دستگاه و سیالات می‌شود.

رسوب‌زدایی کولینگ تاور

رسوب‌زدایی کولینگ تاورها نیز یکی از مراحل نگهداری برج خنک‌کننده بشمار می‌آید. تزریق مواد ضدعفونی به دستگاه موجب دو اتفاق مثبت در کولینگ تاور می‌شود:

  • با تزریق مواد رسوب‌زدا به برج خنک‌کننده، عمدهٔ مواد آهکی، باکتری‌ها و لژیون‌ها را از بین می‌برد.
  • مواد ضدعفونی علاوه بر ازبین‌بردن بخش زیادی از باکتری‌ها، قادر است تا مواد غذایی موردنیاز برای رشد باقی باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های جدید را نیز نابود کند.
  • همچنین تصفیه مداوم آب نیز یکی دیگر از اصول مهم نگهداری برج خنک‌کننده محسوب می‌شود. تصفیه آب و کاهش سختی و آلودگی سیالات نیز با استفاده از مواد رسوب‌زدا میسر است.

نگهداری از الکتروموتور برج خنک‌کننده

الکتروموتور کولینگ تاور در حکم مغز دستگاه به شمار می‌آید؛ بنابراین لزوم نگهداری الکتروموتور برج خنک‌کننده بیش‌ازپیش احساس می‌شود. به‌منظور نگهداری الکتروموتورهای کولینگ تاورها، رعایت برخی از اصول ضروری است:

  • سیم‌پیچ‌های الکتروموتورها را هر ۳ ماه یکبار چک نمایید.
  • موتورها بایستی همیشه به‌خوبی عایق باشند. چنانچه عایق الکتروموتور ضعیف شود، آب به درون موتور نفوذ کرده و موجب خرابی کولینگ تاور می‌شود. درنتیجه هر سال یکبار کیفیت عایق را بررسی کنید.
  • لرزش‌ها و تکانه‌های شدید می‌تواند موجب استهلاک الکتروموتور، فن و بلبرینگ‌ها شود. جهت رعایت اصول نگهداری برج خنک‌کننده، حتماًَ هر ۳ ماه یکبار تکانه‌های دستگاه را چک کنید.
  • سالی یکبار تمامی اتصالات الکتریکی موتور دستگاه را بررسی کنید.

نکات نگهداری الکتروموتور برج خنک کننده

تزریق روغن (روغن‌کاری) به بلبرینگ‌ها می‌تواند به افزایش راندمان موتور برج خنک‌کننده کمک کند.

خرید برج خنک‌کننده دماگستر

شرکت دما گستر (https://dama-goostar.com) به‌عنوان یک شرکت کاملاً تخصصی در زمینه طراحی و تولید انواع برج خنک‌کننده (کولینگ تاور) و قطعات جانبی آنها به فعالیت گسترده می‌پردازد. انجام موفق پروژه‌های متعدد داخلی در همکاری با دیگر سازندگان صنعتی، تبادل دانش فنی ساخت انواع برج خنک‌کننده و حضور در بازار صنعتی کشورهای همسایه، همه‌وهمه نشان‌دهندهٔ حضور تیم قدرتمندی از طراحان صنعتی نخبه در مجموعه دماگستر است.
ما همواره به شما توصیه داریم تا از تمامی مراحل طراحی، انتخاب، خرید، استفاده و همچنین رعایت اصول نگهداری برج خنک‌کننده، آگاهی‌های کاملی کسب نمایید. چرا که با رعایت تمامی اصول عنوان شده، می‌توانید راندمان بالا و عدم نیاز به تعمیرات پیاپی را برای واحد صنعتی‌تان به ارمغان بیاورید.

ما در تمامی قدمهایتان در مسیر پیشرفت، همراهتان خواهیم بود…

شماره های تماس: 02122380562 – 09128299793

دفتر فروش: سعادت آباد، ضلع شمال غربی، چهار راه خیابان نامی، ساختمان عمارت سرو، پلاک 9، طبقه4

آدرس کارخانه: جاده قدیم کرج، سه راه شهریار، سعید آباد

 

مطالعه صفحات تخصصی زیر نیز میتواند برایتان راهگشا باشد:

برج خنک کننده

الکترموتور برج خنک کننده

برج خنک کننده فایبرگلاس