نازل برج خنک کننده

نازل برج خنک کننده

نازل برج خنک کننده (nozzle) یکی از بخش‌های بسیار پراهمیت سیستم توزیع آب کولینگ تاورها به شمار می‌رود. در حقیقت نازل برج خنک کننده وظیفهٔ پاشش یکنواخت آب داغ را بر روی پکینگ‌ها و دیگر بخش‌های سیستم‌های تبریدی را بر عهده دارد. این نازل‌ها در جنس‌ها و مدل‌های مختلفی همچون: پروانه‌ای، حلزونی، چپقی و… طراحی و نصب می‌شوند. بایستی بدانید که نازل برج خنک کننده به‌صورت ثابت، عملیات پاشش آب را بر روی پکینگ دستگاه انجام می‌دهد. از همین رو بایستی باکیفیت عالی تولید شده و دقت تمام نصب شوند.

نکته مهم اینجاست که چنانچه به هر دلیلی عملیات توزیع آب توسط نازل‌ها به‌درستی انجام نگیرد، بخشی از سطح پکینگ خشک و بدون آب می‌ماند و این یعنی که عملیات تبخیر باقدرت انجام نشده و راندمان کولینگ تاور به‌شدت پایین می‌آید. البته در کولینگ تاورهای صنعتی با ظرفیت بالا، از تعداد زیادی نازل برج خنک کننده استفاده می‌شود؛ تا اگر برخی از نازل‌ها با نقص مواجه شدند، مشکلی در عملکرد کلی دستگاه به وجود نیاید.

با همهٔ اینها، قطعاًَ ده‌ها سؤال برایتان دررابطه‌با عملکرد نازل‌ها به وجود آمده است. ما به تمام این سؤالات پاسخ خواهیم گفت.

مکانیزم عملکرد نازل برج خنک کننده

cooling tower nozzle mechanism

مکانیزم عملکرد انواع نازل برج خنک کننده (cooling tower nozzle) در کولینگ تاورهای تبخیری بدین صورت است که:

در سیستم‌های تبخیری، آب داغ فرایندهای صنعتی از بخش فلنچ ورودی به سیستم توزیع آب برج‌های خنک کننده وارد می‌شود. سیستم توزیع آب دارای لوله‌های انشعابی متعددی است که نازل‌ها بر سر خروجی هریک از آنها نصب می‌گردند. در ادامه از یک‌سو آب گرم توسط این نازل‌ها بر روی سطوح پکینگ افشانه شده و از سوی دیگر، جریان هوای محیط بیرون توسط فن‌ها به درون کولیگ تاورها راه پیدا می‌کند.
در نتیجه جریان هوا با سطح گسترده‌تری از آب برخورد کرده و با عملیات تبخیر، فرایند خنک‌سازی سیال انجام می‌شود. نهایتاً نیز آب‌خنک شده به تشتک‌ها وارد شده و سپس مجدداًَ وارد چرخهٔ صنعت می‌شود. به یاد داشته باشید که:

به دلیل اینکه باید تمامی سطح پکینگ‌ها خیس گردد، نازل‌های برج خنک کننده در فاصله‌های مشخصی نصب می‌شوند. از همین رو آب به‌تمامی قسمت‌های پکینگ خواهد رسید و این سطوح خشک نمی‌مانند. نوع پاشش و شعاع پاشش آب به نوع افشانک (نازل) بستگی خواهد داشت. بطوریکه پاشش آب بر روی پکینگ‌ها، می‌تواند به‌صورت اسپری، قطره‌ای، پودری، مه‌پاش، گردپاش، مربع پاش و… باشد.

انواع سیستم توزیع آب برج خنک کننده

سیستم توزیع آب نازل برج خنک کننده

بسته به نوع و فرم برج خنک کننده از انواع نازل‌ها و سیستم‌های توزیع آب استفاده می‌شود. سه روش جامع‌تری که به‌منظور پاشش و توزیع آب کولینگ تاورها مورداستفاده قرار می‌گیرد، عبارت‌اند از:

  • طراحی کانال‌های آبرسانی در انواع کولینگ تاور کراس فلو
  • بهره‌گیری از نازل برج خنک کننده در کولینگ تاورهای مکعبی کانتر فلو (عمدتاً ظرفیت‌های زیاد صنعتی)
  • نصب اسپرینکلرهد در سیستم‌های تبریدی گرد (مخروطی)؛ با پخش آب دوار یا چرخشی

بد نیست بدانید که نازل‌های برج خنک کن به‌صورت ثابت کار می‌کنند. این در حالی است که اسپرینکلر هدها نیز که نوعی نازل به شمار می‌روند، به شکل دوار یا چرخشی به توزیع و پاشش آب می‌پردازند.

انواع نازل برج خنک کننده

مدل‌های بسیار گوناگونی از نازل برج خنک کننده در بازار موجود است که هریک دارای سیستم عملکردی خاص خود هستند. برخی از این نازل‌ها عبارت‌اند از: «نازل حلزونی»، «دایره پاش H»، «مربع پاش»، «چپقی»، «مرحله‌ای»، «پروانه‌ای»، «خورشیدی»، «نازل اکوجت»، «نازل دک اسپری» «بالتیمور»، «پلکانی»، «هامون»، «کریسمسی»، «مارلی» و «محوری» و …

در ادامه به بررسی اجمالی برخی از مدل‌های نازل‌های کولینگ تاور خواهیم پرداخت.

 

نازل چپقی

نازل برج خنک کننده چپقی یکی از محبوب‌ترین مدل‌های افشانک است که با سایز دهانه خروجی ۴ الی ۷ میلیمتری، شعاع پاششی در حدود ۲۵ الی ۴۰ سانتی‌متر دارد. مقاومت در برابر سیالات اسیدی، عملکرد ویژه در برابر آب‌های با سختی بالا، کم‌مصرف بودن و ایستادگی عالی در مقابل ضربه و فشار، همگی از مزایای جذاب نازل برج خنک کننده چپقی می‌باشد. این نوع افشاک های آب از جنس پی‌وی‌سی و یا ABS ساخته می‌شوند. همچنین بایستی بدانید که این نازل‌ها در دو سایز طراحی می‌شوند: ۲.۱ و ۴.۳ اینچ.

نازل چپقی برج خنک کننده

نازل برج خنک کننده بالتیمور

نازل بالتیمور نیز به‌مانند نازل چپقی و نازل حلزونی، در همان دو سایز ۲.۱ و ۴.۳ اینچ تولید می‌شود. علاوه بر متریال ABS، استفاده از متریال پلی‌پروپیلن در ساخت نازل‌های بالتمیور موجب شده است که این افشانک‌ها هم با قیمت بسیار خوبی در بازار ارائه شوند و هم دارای تمام ویژگی‌های جذاب پلی‌پروپیلن باشند. البته باز هم تأکید داریم که اگر از پلی‌پروپیلن (PP) ساخته شوند!

برخلاف مدل‌های چپقی که عملیات پاشش را به‌صورت قطره‌ای انجام می‌دهند، پاشش آب مدل‌های بالتیمور به‌صورت اسپری خواهد بود. همچنین اتصالات این نوع نازل برج خنک کننده به‌صورت رزوه‌ای است. افشانک‌های بالتیمور، به شیوهٔ اسپری به پاشش آب بر روی پکینگ‌های برج خنک کننده می‌پردازد.

نازل برج خنک کننده بالتیمور

نازل داک اسپری

نازل برج خنک کننده داک اسپری نیز در زمرهٔ محبوب‌ترین مدل‌های افشانک قرار دارد. وزن کم، مقاومت در برابر سیالات اسیدی و شیمیایی و قیمت مناسب، همگی از جمله مزایای نازل داک اسپری محسوب می‌شود. این نازل‌ها قابلیت تحمل دبی ورودی ۱۶ الی ۲۰ مترمکعبی را دارند. همچنین باید گفت که سایز دهانه خروجی داک اسپری بین ۱ الی ۳ اینچ می‌باشد.

spray nozzle cooling tower

این نوع نازل برج خنک کننده از متریال‌های پلی‌پروپیلن و ABS تولید می‌شود. شکل پاشش آب در نازل‌های داک اسپری به‌صورت مربع پاش اسپری بوده و اتصالات ویژهٔ این نوع افشانک، «رزوه داخل بست و کمربندی فیکس» است.

نازل برج خنک کننده درخت کریسمسی

طراحی نازل درخت کریسمی بسیار هوشمندانه صورت‌گرفته است. از همین رو قابلیت استفاده از نازل‌های درخت کریسمی در کولینگ تاورهای «کراس فلو» و «کانتر فلو» وجود دارد. در این مدل افشانک از سه‌لایه متریال پلی‌پروپیلن استفاده شده است تا قدرت بسیار ویژه‌ای را دارا باشد. همچنین باید گفت که سایز دهانه خروجی و سایز اتصالات آن، در حدود ۱ تا ۲.۱ اینچ خواهد بود.

نازل برج خنک کننده H

این مدل افشانک با نام‌های نازل H2 و نازل دایره پاش H نیز شناخته می‌شود. نازل‌های دایره پاش H در سایزهای ۲ الی ۳ اینچ طراحی و ساخته می‌شوند. ایستادگی مناسب در برابر تغییرات دمایی، حرارت، ضربه و عناصر اسیدی خورنده، از جمله ویژگی‌های نازل برج خنک کننده H به شمار می‌رود. البته بخش زیادی از این ویژگی‌ها به دلیل بهره‌گیری از متریال پلی‌پروپیلن در ساخت این نوع افشانک می‌باشد. توجه داشته باشید که این مدل‌ها به شکل اسپری به توزیع آب بر روی پکینگ‌ها می‌پردازند.

نازل برج خنک کننده محوری  (SPN)

نازل  برج خنک کننده SPN یا محوری بصورت دو لایه طراحی و ساخته شده است. و در دسته‌ی افشانکهای اسپره‌ای جای دارد. نازلهای محوری دارای ساختاری خاص می باشند؛ ساختاری که شباهت زیادی با مخروط‌های مارپیچ دارد. به دلیل همین ساختار خاص، مدلهای SPN قادرند تا با زاویه‌ی 120 درجه ای، آب را بر روی پکینگ توزیع کنند.

نازل spn کولینگ تاور

نازل برج خنک کننده مارلی یا  NS

لقب «سلطان پاشش‌های گسترده» در میان انواع نازل‌ها، بدون شکل متعلق به «نازل مارلی» می‌باشد. زیرا دارای شعاع پاششی در حدود ۸۰ الی ۱۰۰ سانتی‌متر می‌باشد. این در حالی است که فرایند نصب این نوع افشانک‌ها به‌هیچ‌عنوان پیچیده نیست. همچنین به لحاظ خوردگی و عملکردی مکانیکی و حرارتی نیز دارای وضعیت کاملاً قابل‌قبولی هستند.

بد نیست بدانید که نازل برج خنک کننده مارلی دارای اتصالات و دهانه خروجی به قطر 2۲.۱ الی ۳ اینچ می‌باشد. کلیت این نوع نازل‌ها با استفاده از متریال قدرتمند و ارزان‌قیمت پلی‌پروپیلن ساخته می‌شود. همچنین به لحاظ ظاهری، نازل‌های برج خنک کننده مارلی دارای ظاهری ساده می‌باشند.

نازل مارلی

نازل حلرونی برج خنک کننده

نازل حلزونی برج خنک کننده نیز در دو نوع ۱.۲ و ۳.۴ اینچ تولید می‌شود. انواع نازل‌های حلزونی در مدل‌های توزیع آب ثابت به کار می‌رود. چرا که دارای شعاع پاشش آب محدودی است. این افشانک‌ها عمدتاً از جنس‌های پی‌وی‌سی و ABS ساخته شده و در کولینگ تاورهای مدار باز و بسته مکعبی و گرد مورداستفاده قرار می‌گیرند.
ویژگی‌های نازل برج خنک کننده حلزونی تنها به فرم ظاهری این قطعه برنمی‌گردد. بلکه این قطعات قادرند تا آب را به‌صورت پودری درآورده و بر روی پکینگ پاشش کنند. به یاد داشته باشید که باتوجه‌به خاصیت پودری سازی آب و البته دهانه کوچک، مدل‌های ۱.۲ اینچی حلزونی ممکن است با رسوب گرفتگی مواجه شوند. از همین رو بیشتر از مدل‌های ۳.۴ اینچی حلزونی در برج‌های خنک کننده استفاده می‌شود.

نازل حلزونی برج خنک کننده

قیمت نازل برج خنک کننده

قیمت نازل برج خنک کننده (cooling tower nozzle) یکی از مواردی است که بایستی به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. زیرا به‌مانند پکینگ‌های کولینگ تاور، این قطعات نیز به‌عنوان «یک قطعه مصرفی» معرفی شده و در صورت هرگونه خرابی، سریعاًَ نیاز به تعویض یا تعمیر خواهند داشت. به‌طورکلی قیمت نازل برج خنک کننده به عوامل متعددی همچون:

قیمت نازل برج خنک کننده

  •  کیفیت ساخت (نوع و مواد اولیه و چگونگی فرایند ساخت)
  •  فرم و جنس نازل. (به‌عنوان‌مثال سیستم‌های توزیع آب فلزی و برنجی گران‌تر می‌باشند و مدل‌های از جنس پلی‌پروپیلن و پلیمر ABS به‌مراتب ارزان‌تر هستند).
  •  میزان فشار آب
  •  شعاع اسپری و توزیع آب
  •  چگونگی اتصالات انواع اسپرینکلرهد
  •  سایز دهانهٔ خروجی افشانک
  •  نوع پخش آب (نوع نازل برج خنک کننده)
  •  حجم و دبی آب وارده به برج‌های خنک‌ساز

و… می‌باشد. همچنین نوسانات دلار نیز یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند در کاهش یا افزایش قیمت‌ها مؤثر باشد. جهت اطلاع از آخرین قیمت برج خنک کننده می‌توانید با کارشناسان فنی شرکت دماگستر تماس حاصل فرمایید و البته مشاوره رایگان دریافت کنید.

قیمت نازل برج خنک کننده ثابت و اسپرینکلرهد

به یاد داشته باشید که به‌طورکلی قیمت اسپرینکرهدهای دوار (چرخشی) همواره بیشتر از قیمت نازل برج خنک کننده ثابت است. اما قطعاً این سؤال برایتان به وجود آمده که چرا قیمت مدل‌های چرخشی بیشتر از مدل‌های ثابت است؟!

در واقع اسپرینکلرهای توزیع آب عمدتاً به‌وسیلهٔ یکی از سه متریال «چدن»، «آلومینیوم» و «برنج» ساخته می‌شوند. به همین علت گران‌تر از نازل‌های ثابت برج خنک کننده هستند که عمدتاًَ از جنس پلی‌پروپیلن تولید می‌شوند. البته باید گفت که اسپرینکلر برنجی نسبت به مدل‌های آلومینیومی و چدنی، دارای قیمت بیشتری می‌باشد. زیرا ضدزنگ است و ماندگاری بیشتری دارد. البته که وزن مدل‌های برنجی بسیار سنگین است و نیاز به فشار پمپ بیشتری خواهد داشت!

البته میزان دبی آب، پارامتری است که می‌تواند به طور مساوی در هر دو نوع نازل‌ها (cooling tower nozzle) و اسپرینکلرها موجب افزایش قیمت شود. بدین صورت که با افزایش دبی و حجم آب، قطر دهانه‌های افشانک نیز بزرگ‌تر می‌شود؛ بنابراین نیاز به متریال مصرفی بیشتری در فرایند تولید خواهد داشت و قیمت نازل برج خنک کننده و اسپرینکلرهد افزایش می‌یابد.

دیگر محصولاتی که احتمالاَ به آنها نیاز خواهید داشت:

برج خنک کننده

پکینگ برج خنک کننده

گیربکس برج خنک کننده

قطره گیر

انواع نازل برج خنک کننده بر اساس نوع پاشش آب

نازل مه پاش - مهپاش

انواع نازل برج خنک کننده به لحاظ عملکرد و یا به عبارت بهتر، بر اساس نوع پاشش آب به ۳ دستهٔ کلی:

  •  نازل‌های قطره پاش (قطره‌ای) ؛ (شعاع پاشش بین ۲۰ الی ۶۰ سانتیمتر)
  •  نازل‌های اسپری‌کننده (شعاع پاشش ۶۰ الی ۱۲۰ سانتیمتر)
  •  و نازل برج خنک کننده مه‌پاش
    تقسیم می‌شوند.

spray nozzle cooling tower

به‌صورت مختصر دررابطه‌با هریک از این مدل‌های عملکردی پاشش آب بایستی بدانید که:

نازل‌های قطره پاش (dropper nozzle) عمدتاًَ دارای دهانه‌هایی با سایز کوچک و مناسب آبیاری قطره‌ای و سیستم‌های توزیع برج خنک کننده می‌باشند. همچنین سیستم عملکردی نازل اسپری‌کننده (Spray Nozzle) بدین صورت است که با شعاع پاشش خاص، به‌صورت نقطه‌ای و با فشار، عمل پاشش آب را انجام می‌دهد. همچنین نازل برج خنک کننده مه‌پاش (mist nozzle)، دارای فشاری به‌مانند فشار شیرآلات خانگی (آب‌های شهری) است. افشانک‌های مه‌پاش دارای ویژگی‌های مختلفی همچون: مقاومت در برابر اسیدهای خورنده، نصب و راه‌اندازی ساده و سریع، کار با آب با فشار معمولی، عدم چکه و… می‌باشند.

آیا از نازل برای برجهای مدور استفاده میشود؟!

کاربرد این قطعه مربوط به برج خنک کننده مدور نمی‌باشد. چراکه برج خنک کننده مدور از سیستم آب‌پخش‌کن اسپرینکلر هد آلومینیومی با بازوهای دوار استفاده می‌کند. اساس کار نازل برج خنک کننده، پاشش آب (توزیع مناسب آب) بروی سطوح انتقال حرارت (پکینگ‌ها) است.

بنا به کاربرد، برج‌های خنک کننده از انواع متفاوتی از نازل برج خنک کننده استفاده می‌کنند. این افشانک‌ها از نظر میزان آبدهی هر نازل، فشار موردنیاز، کارکرد مناسب دمای کاری، زاویه پاشش و نوع پاشش انواع گوناگونی دارند. این قطعه علاوه بر موارد فوق به لحاظ سایز اتصال، نوع اتصال، جنس بدنه و قطعات نیز دسته‌بندی می‌شود.

تاریخچه نازل کولینگ تاور

نازل‌های ابتدایی عمدتاً از جنس‌های چدنی، برنج و فلزی بودند. بخصوص در هنگام استفاده از مدل‌های فلزی و چدنی، همواره این افشانک‌ها با خوردگی و زنگ‌زدگی مواجه می‌شدند. همچنین در زمان ترکیب نازل برج خنک کننده چدنی یا فلزی با کولینگ تاورهای بتنی درگذشته، انواع و اقسام مشکلات به وجود می‌آمد و البته که هزینه تعمیرات نیز به‌شدت بالا می‌رفت!

cooling tower nozzle

باگذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، انواع نازل برج خنک کن از جنس‌های:

  • پلی پروپیلن (PP) ؛ (امروزه بیشترین کاربرد را دارند)
  • پلی اتیلن (PE)
  • پلی‌وینیل کلراید (PVC)
  • فولادهای ضدزنگ
  • و پلیمر ABS

ساخته شد. نازل‌های پلیمری هم مقاومت و ماندگاری بیشتری داشتند؛ هم انعطاف قابل‌توجهی ارائه می‌دادند و هم دارای قیمت‌های مناسب‌تری بودند. بد نیست بدانید که انواع نازل برج خنک کننده ابتدایی درگذشته، هیچ‌گونه پاشش آب گردشی نداشتند. در نتیجه نمی‌توانستند شعاع زیادی از سطح پکینگ را خیس کنند. همچنین با سطح پاشش گستردهٔ خود، فشار زیادی را متحمل شده و سریع‌تر مستهلک می‌شدند. به عبارتی راندمان برج خنک کننده نیز زودبه‌زود دچار افت می‌شد. اما امروزه علاوه بر تولید مدل‌های مختلف ثابت و دوار، در بحث برد پرتاب و تحمل فشارهای زیاد نیز تحول‌های گسترده و مثبتی به وجود آمده است. باگذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، انواع نازل برج خنک کن از جنس‌های:

فرآیند تولید نازل برج خنک کننده

خرید نازل برج خنک کننده

به‌منظور تولید نازل برج خنک کننده، ابتدا بایستی نوع تولید و نوع نازل مشخص شود. چرا که مثلاًَ تولید «اسپرینکلرهای فلزی» در مقایسه با فرایند تولید «نازل‌ها»، دارای تفاوت‌های بنیادینی می‌باشد. اما در مجموع تولید نازل کولینگ تاور به دو روش:

  • تراشکاری
  • تزریق پلاستیک

انجام می‌گردد. اما هریک از این روش‌های تولید نازل برج خنک کننده، دارای چه شرایطی هستند؟!
شیوه تراشکاری: از این شیوه به‌منظور تولید اسپرینکلرهد فلزی (سیستم توزیع آب) استفاده می‌شود. بدین صورت که ابتدا پلن سه‌بعدی اسپرینکلرهد طراحی می‌شود. سپس توسط تراشکار و دستگاه‌های مربوطه، مراحل قالب‌سازی (به‌وسیله عملیات ریخته‌گری) و تولید نهایی انجام می‌گیرد و در آن دیگر خبری از روش‌های مرسوم تزریق پلاستیک و مواد پلیمری نیست!

روش تزریق پلاستیک: در ابتدا بسته به نوع کولینگ تاور، بایستی طراحی دقیق نازل یا افشانک به‌وسیله نرم‌افزارهای مختلف مدل‌سازی همچون: راینو، تری دی مکس و یا سالید ورک انجام گیرد. سپس این طرح به شکل یک قالب صنعتی فیزیکی آماده شده و در درون دستگاه تزریق قالب پلاستیک قرار می‌گیرد. در گام بعد، مواد اولیه (ترکیب گرانول با پلی‌اتیلن، متریال پلی‌پروپیلن، ABS یا PVC) وارد قیف تجهیزات تزریق می‌شود. پس از ایجاد و شکل‌دهی نازل برج خنک کننده، عملیات سردسازی آن انجام می‌شود.

جنس ساخت افشانک ها

افشانک یا نازل‌ها، از جنس‌های مختلفی چون پی‌وی‌سی، پلی‌پروپیلن (R۶۰ یا R۲۲)، پلی‌اتیلن، ABS، برنج، چدن، آلومینیوم، فلزی و… تولید می‌شوند. در این میان معمولاًَ مدل‌های برنجی دارای ماندگاری زیاد و البته قیمت بیشتری هستند و مدل‌های پلی‌پروپیلن، به‌واسطه مزایای بسیار زیاد، محبوب‌ترین و پرتقاضاترین هستند. مدل‌های آلومینیومی نیز گونه‌ای از نازل‌ها هستند که کمتر به آن پرداخته شده است.

بد نیست بدانید که از نازل برج خنک کننده آلومینیومی بیشتر در تولید اسپرینکلرهد استفاده می‌شود. این مدل‌ها دارای دو بخش ثابت و متحرک هستند که یک‌سری لوله خروجی نیز در آنها تعبیه شده است. هر یک از لوله‌های خروجی افشانک‌های آلومینیومی، به‌وسیلهٔ یک‌سری مهارکش و بست، به یک محور عمودی متصل می‌شود.

جنس نازل پلی پروپیلن - چدنی - پلی اتیلن - آلومینیوم

نحوه نصب نازل برج خنک کننده

به‌منظور نصب نازل برج خنک کننده بایستی به موارد زیر اشاره نمود:

  •  ابتدا بررسی کنید که نازل‌های برج خنک کننده دارای پاشش چرخشی هستند یا ثابت.
  •  اگر از نازل ثابت برای کولینگ تاور استفاده می‌کنید، به‌منظور یک اتصال و نصب مستحکم و صحیح بایستی از چندین بست کمربندی بهره بگیرید.
  •  البته درصورتی‌که به دنبال نصب نازل برج خنک کننده چرخشی باشید، بایستی از پروانه چرخشی استفاده کنید. تا توزیع آب دوار بدون هیچ‌گونه مشکل یا افت سرعتی انجام بگیرد. (مناسب برای کولینگ تاور گرد)
  •  عدم نشت و چکه نازل‌ها نیز بسیار مهم است. به همین منظور با استفاده از اورینگ (واشر پلاستیکی یا پلیمری) و نوارتفلون، نسبت به آب‌بندی نازل‌ها اقدام نمایید.
  •  حتماًَ به جهت صحیح چرخیدن بخش متحرک اسپرینکلر کولینگ تاور، حتماً فشار ورودی به این تجهیزات را بررسی نمایید. این کار را پیش از نصب انجام دهید.

اصول نگهداری نازل و اسپرینکلرهد

به‌منظور افزایش طول عمر نازل برج خنک کننده بایستی به رعایت اصول نگهداری نازل‌ها و اسپرینکلرها توجه داشته باشید. برخی از اصول نگهداری نازل‌های برج خنک‌کن (cooling tower nozzle) عبارت است از:

  • بخصوص در سیستم‌های توزیع آب چرخشی، روغن‌کاری ریز قطعات متحرک را فراموش نکنید.
  • در صورت رسوب گرفتگی (به‌اصطلاح گچ گرفتگی) دهانه نازل‌ها، سریعاًَ به شستشوی آنها اقدام کنید. چرا که در صورت رسوب گرفتگی، به هر میزان هم که فشار آب سیستم توزیع آب زیاد باشد، باز هم فشار آب خروجی مناسب نخواهد بود و در نتیجه افت راندمان کولینگ تاور اتفاق می‌افتد!
  • حتماً طی بازه‌های زمانی معین، به سرویس و شستشوی نازل برج خنک کننده بپردازید.
  • به‌منظور نگهداری بهتر از افشانک‌ها و دیگر قطعات برج خنک کننده، بهتر است دستگاه‌ها را در معرض تابش شدید خورشید قرار ندهید.
  • همچنین نگهداری و شستشوی صحیح پکینگ‌ها نیز موجب کاهش فشار به نازل برج خنک کننده می‌شود. چرا که دیگر قرار نیست در فرایند خنک‌سازی آب، نازل با فشار بیشتری کار کند. چنانچه پکینگ رسوب گرفته باشد، نازل‌ها بایستی مدت بیشتری را برای خیس سازی پکینگ صرف کنند. در نتیجه به طور غیرمستقیم، فشار بیشتری بر روی افشانک‌ها وارد می‌شود.

اصول نگهداری نازل برج خنک کننده

خرید نازل برج خنک کننده

خرید صحیح و اصولی نازل برج خنک کننده می‌تواند هم به لحاظ مالی، هم به لحاظ حفظ راندمان و هم به لحاظ عدم صرف مجدد وقت و انرژی شدیداًَ برایتان پراهمیت می‌باشد. در واقع پیشنهاد می‌کنیم به هنگام خرید نازل برج خنک کننده به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • به هنگام خرید نازل دقت داشته باشید که آیا با نوع کولینگ تاور مدنظرتان مطابقت دارد یا که خیر!
  • به مشخصات فنی سیستم توزیع آب و نازل‌ها در هنگام خرید توجه کامل داشته باشید. (جنس، مطابقت با نوع جریان انتقال حرارت کولینگ تاور، سایز دهانه خروجی، مواد اولیه بکار رفته و…)
  • در خرید نازل‌ها به جنس آن توجه کنید. به‌عنوان‌مثال اسپرینکلرهای برنجی دارای ماندگاری بیشتری نسبت به دیگر مدل‌ها دارند. اما در عوض به دلیل داشتن وزن زیاد، نیاز به فشار بیشتری در پمپ‌های دستگاه دارد. وگرنه دستگاه دچار افت راندمان خواهد شد!
  • حتماًَ، حتماًَ و حتماًَ برای خرید به شرکت‌های سازنده معتبر رجوع کنید و پیش از خرید، مشاوره‌های تخصصی دریافت نمایید.
  • به سراغ خرید نازل‌هایی با سرعت خطی بالا بروید. زیرا افزایش سرعت خطی در خروجی افشانک، موجب زیادشدن سبب شعاع و زاویه پاشش آب خواهد شد.
  • پیش از هرگونه خرید، به بررسی قیمت نازل برج خنک کننده توجه داشته باشید.

نازل‌هایی که آب را به قطرات ریزتری تبدیل کنند، مسلماًَ عملکرد بهتری خواهند داشت.

 

خرید نازل برج خنک کننده از دماگستر

خرید نازل برج خنک کننده از شرکت معتبر دما گستر

مجموعه دماگستر (https://dama-goostar.com) به گواه توانایی‌های فنی متعدد و طراحی‌های باکیفیت، متنوع و خاص خود، یکی از برترین شرکت‌های طراح و سازندهٔ انواع کولینگ تاور کراس فلو، کانترفلو، مخروطی و مکعلی، برج خنک کننده آدیاباتیک و قطعات مصرفی این دستگاه‌ها به شمار می‌رود. در حقیقت شرکت دماگستر به پشتوانهٔ:
دارابودن کادر طراحی و کارشناسان خبره و نخبه

  • در اختیار داشتن ماشین‌آلات حرفه‌ای و به‌روز جهانی برای تولید
  • پیروی از استانداردهای ساخت داخلی و بین‌المللی (ISO، CTI و…)
  • همکاری‌های گسترده با شرکت‌های سازنده قدرتمند داخلی
  • و بهره‌گیری از مواد اولیه درجه یک و باکیفیت

همواره علاوه بر طراحی و ساخت انواع برج خنک‌کن، به تولید انواع قطعات کولینگ تاورها نظیر: نازل برج خنک کننده، گیربکس، پکینگ برج خنک کننده، الکتروموتور و… نیز اقدام نموده است. این حجم از توان و تولیدات مستمر، مجموعه دماگستر را برآن داشته است تا ضمن برطرف‌سازی تمامی نیازهای داخلی کشور، آمادگی خود را به‌منظور صادرات خارجی نیز اعلام نماید.

از همین رو پیشنهاد می‌شود به‌منظور خرید انواع کولینگ تاور و قطعات مصرفی آن و البته دریافت مشاوره‌های تخصصی رایگان، با مشاوران فنی دماگستر تماس حاصل نمایید.

 

نازل برج خنک کننده

سوالات متداول نازل برج خنک کننده

+ نازل برج خنک کننده چیست؟ (cooling tower nozzle)

بخش مهمی از سیستم توزیع آب کولینگ تاورها می‌باشد. درواقع آب داغ صنعتی با استفاده از نازل‌ها، بر روی پکینگ کولینگ تاور توزیع می‌شود.

+ فاصله نصب نازل‌ها از همدیگر چقدر است؟

بستگی به نوع افشانک (نازل) دارد. اما به‌طورکلی فواصل نصب این قطعات نسبت به یکدیگر، نصف شعاع پاشش می‌باشد تا هیچ نقطه‌ای از پکینگ خشک نماند. همچنین نازل‌ها بیشترَ در فاصله ۶۰ سانتی‌متری نسبت به پکینگ نصب می‌شوند. (بالای پکینگ)

+ نوع پاشش نازل برج خنک کننده

به لحاظ برگه‌ای و شعاعی، نازل‌ها به دو صورت «مربع پاش» و «دایره پاش» به توزیع آب می‌پردازند. همچنین به لحاظ ساختاری، افشانک‌ها به سه نوع «اسپری»، «قطره پاش» و «مهپاش» تقسیم می‌شوند.

+ نقش سرعت خطی بر عملکرد نازلها

هرچقدر سرعت خطی افشانکی بیشتر باشد، شعاع توزیع آب آن نازل بیشتر خواهد بود و سطح بیشتری از پکینگ را خیس می‌کند.

+ رسوب پذیری نازل برج خنک کننده

در اثر انجام عملیات تبخیر، بخارهای حاصل از آب دارای املاح (منیزیم، کلسیم و…) موجب ایجاد رسوب در افشانک‌ها می‌شود؛ لذا باید شستشوی نازل‌ها به‌صورت مرتب انجام بگیرد.