لوور برج خنک کننده

لوور برج خنک کننده

لوور برج خنک کننده یکی از قطعات مهم کولینگ تاورها بشمار می‌رود؛ که به عنوان مدخل یا دریچه‌ای بمنظور واردسازی هوای پیرامونی به داخل دستگاه، تعبیه میشود. بنابراین انواع لوور برج خنک کننده با نام «دریچه هوای خنک» یا «کرکره ورود هوا» نیز شناخته می‌شوند. وجود کرکره های هوا، همواره منافع زیادی را برای سیستمهای کولینگ در پی خواهد داشت. بطوریکه چه در بحث کاهش فشار استاتیکی به دستگاه و کاهش اتلاف آب و چه در بحث کنترل فشار هوای ورودی و عدم ورود گرد و غبار به برجهای خنک کن، موثر عمل می‌کنند.

البته تمامی این مزایا در صورتیکه محقق میشود که به خرید لوور برج خنک کننده مناسبی برای دستگاه‌تان اقدام نمایید. یعنی دریچه های هوای خریداری شده‌تان باید هم از فاصله‌ی منافذ مناسبی بهره ببرد. و هم متناسب با قدرت مکش فن ها و البته نیاز هوادهی کولینگ تاور باشد. مدلهای کرکره هوای فیلتر دار نیز، قابلیت اضافه‌سازی ویژگیهای مثبت دیگری را برای سیستم‌های برج خنک کن دارند. چنانکه به خوبی از ورود آلودگی‌ها و غبار به درون دستگاه، ممانعت می‌کنند. اما حال این سوال بوجود می آید که با انواع جنس و مدلهای ساختاری لوورها چقدر آشنایی دارید؟!.

لوور برج خنک کننده چیست؟

لوور برج خنک کن چیست؟

همانطور که عنوان شد، لوور یا همان دریچه هوای ورودی، مدخلی برای ورود جریان هوای پیرامونی و خنک به دستگاه می‌باشد. هوای پیرامونی قاعدتاَ خنک‌تر از دمای سیالات داغ است. بنابراین فن‌ها جریان هوای پیرامونی را وارد دستگاه میکنند تا هوای خنک واردشده:

  • طی برخورد مستقیم (تبخیری)
  • یا برخورد ایندایرکت (غیرتبخیری)

با سیالات، به خنکسازی آبها بپرداد. هدف نهایی نیز معمولاَ اینست که دمای سیال به چند درجه خنک‌تر از دمای هوای خشک پیرامونی برسد. اندازه این قطعات نیز همواره موضوع مهمی برای طراحان صنعتی تلقی می شود. بطوریکه:

ابعاد لوور برج خنک کننده در کوچکترین حالت، معمولاَ «30 (ارتفاع)* 50 (عرض)» سانتیمتر می‌باشد. همچنین در بزرگترین حالت، غالباَ ابعاد کرکره هوای کولینگ تاور 120 (ارتفاع)* 250 (عرض) خواهد بود. بسته به ظرفیت خنکسازی سیستم کولینگ، بایستی سایز مناسب دریچه هوا برای دستگاه درنظر گرفته ‌شود.

ابعاد دریچه هوا کولینگ تاور نقش مهمی در مقدار جریان هوای ورودی و کاهش و افت فشار آن دارد. جریانهای هوای ورودی پس از گذر از لوور، ابتدا با عملیات رطوبت زنی مواجه می‌شوند. سپس از بخش فن استک خروج پیدا می‌کنند.

مزایای فنی لوور برج خنک کننده

قطعات لوور برج خنک کننده بطور مستقیم و غیرمستقیم میتوانند ویژگیهای کاربردی خاصی را برای کولینگ تاورها به ارمغان بیاورند. چه در بعد سلامت بدنه و سیال؛ و چه در بعد کاهش مصرف آب و بهینه‌سازی مصرف انرژی. ازهمین رو به بیان برخی از مزایای دریچه هوای کولینگ تاور خواهیم پرداخت:

  • کاهش مصرف آب:

این قطعات دارای یک سطح شیبدار بوده که از دریفت (پرتاب) آب به خارج از دستگاه اجتناب می‌کند. لذا به بهینه‌سازی مصرف آب نیز کمک می‌نماید. قطعاَ میدانید که مصرف آب بطور عادی در برجهای مدارباز (تبخیری) بسیار بالاست. بدلیل همین مصرف آب زیاد، همواره نیاز به تزریق آب جبرانی به دستگاه احساس می‌شود. لذا وجود قطعاتی همچون لوور برج خنک کننده و قطره گیر، شدیداَ از حجم اتلاف سیال می‌کاهد.

  • عدم آلودگی سیال و دستگاه:

وجود قطعات کرکره هوا (چه در مدلهای لانه زنبوری و چه در مدلهای تیغه‌ای)، مانع از ورود گرد و غبار و شاخ و برگهای معلق در هوا به درون دستگاه میشود. بخصوص اگر در قالب ساختاری فیلتردار طراحی شوند. همچنین تعبیه حفره‌های ریز و یا مدخل‌های کوچک لابلای تیغه‌ها، از ورود طیور و حیوانات دیگر به داخل کولینگ تاورها جلوگیری می‌نماید.

  • جلوگیری از ورود اشعه‌های فرابنفش:

اشعه‌های فرابنفش خورشیدی میتوانند موجب استهلاک قطعات داخلی برج های خنک‌کن شوند. تعبیه دریچه هوا کولینگ تاور، به خوبی از این امر جلوگیری نموده و منجر به شکست نور می‌گردد.

  • عدم تشکیل جلبک:

ورود مستقیم اشعه های فرابنفش و نور آفتاب به تشکیل رسوب در بدنه کمک می‌کند!!. زیرا ورود نور به داخل دستگاه، به تغذیه و البته رشد باکتری‌ها منجر میشود. بیاد داشته باشید که تشکیل رسوب در نقاط مختلف سیستم کولینگ، در انسداد منافذ نازلها و پکینگها و همچنین آسیب به قطعات حساسی نظیر الکتروموتور، گیربکس و… تأثیرگذار است.

انواع لوور برج خنک کننده

انواع لوور کولینگ تاور

انواع کرکره هوا کولینگ تاور یا لوور برج خنک کننده، بر اساس جنس قطعه به دو گروه کلی تقسیم بندی میشوند:

  1. لوورهای لانه زنبوری ؛ از جنس پی وی سی
  2. و دریچه های هوای تیغه ای ؛ از جنس فایبرگلاس

پرواضح است که جنس قطعه، کاملاَ در فرم پذیری شکلی این قطعه‌ها نیز موثر بوده است. همچنین باید گفت که مدلهای جدید تیغه ای، غالباَ با استفاده از صفحه پیش فیلتر طراحی می شوند. درادامه به آنالیز اجمالی هریک از این مدلهای ساختاری خواهیم پرداخت.

لوور تیغه ای برج خنک کننده (grp)

لوور تیغه ای

مدل های مختلف لوور تیغه ای غالباَ به دو صورت:

  • سه تیغه
  • و چهار تیغه،

طراحی و عرضه می‌گردند. نکته‌ی مشخص اینست که جریان هوای مکش‌شده توسط فن‌ها، از لابلای این تیغه‌ها به دستگاه ورود پیدا می‌کند. یکی از مهمترین مزایای لوور برج خنک کننده تیغه ای، قابلیت استفاده از آنها در انواع کولینگ تاور گرد و مکعبی است. همچنین بدنه فایبرگلاسی این دریچه های هوا، به مقاومت بیشتر آنها در برابر ضربه، فشار و نزولات جوی اسیدی کمک میکند.

گاهاَ عنوان میشود که این نوع کرکره هوا، فقط قابلیت نصب در یک نوع سیستم کولینگ را دارد. اما این مسئله اساساَ اشتباه است. زیرا لوورهای فایبرگلاسی تیغه ‌ای، در هر دو سیستم های کراس فلو و کانترفلو قابلیت نصب دارند.

ویژگی های کرکره هوا تیغه ای

انواع مدلهای لوور برج خنک کننده تیغه ای، دارای ویژگیهای متعددی می باشند. همین مزایای متعدد دریچه های هوای کولینگ تاور تیغه ای، موجب شده تا کارفرمایان همواره رغبت زیادی برای استفاده از آنها داشته باشند. مهمترین مزایای این قطعات به شرح زیر می باشد:

  • تنوع تولید: قابلیت تولید در مدلهای با ضخامت از 6 تا 8 میلی متر و بصورت 3 یا 4 تیغه.
  • امکان شستشو: بدنه‌ی لوور برج خنک کننده تیغه ای فایبرگلاس، غالباَ دچار آلودگی و رسوب گذاری میشود. بنابراین نیاز به شستشو خواهد داشت. در چنین شرایطی امکان شستشوی دریچه هوای کولینگ تاور تیغه ای بوسیله‌ی روش اسیدشویی فراهم است. این در حالیست که در بسیاری از موارد، مدلهای از جنس پی وی سی در هنگام اسیدشویی، دچار خوردگی می‌شوند.
  • ماندگاری: بدلیل بکارگیری الیاف چندلایه‌ی فایبرگلاس در ساخت لوور برج خنک کننده تیغه ای، ماندگاری این قطعات گاه به 10 سال نیز میرسد. دیگر قطعات مصرفی کولینگ تاورها عمدتاَ دارای طول عمر کمتری نسبت به این تجهیزات هستند.
  • مقاومت خورشیدی: هنگام تولید این دریچه‌های هوا، از مواد آنتی یووی استفاده می شود. وجود مواد آنتی یووی باعث میشود تا لوورها در برابر اشعه های فرابنفش خورشیدی مقاومت کافی داشته باشند. (این قطعات همواره در معرض نور خورشید قرار دارند)
  • تعمیر: درصورت بروز اشکال در ساختار دریچه های هوای فایبرگلاس، میتوان از عناصر ابتدایی تشکیل دهنده‌ی کامپوزیت برای ترمیم آنها استفاده نمود. (الیاف سوزنی و رزین صنعتی)
  • نصب و تعویض راحت: بدلیل سبکی و قالب غیرپیچیده، نصب کرکره هوای تیغه ای بسیار آسان است.
  • تنظیم واردسازی هوا: میزان و سرعت ورود هوای خشک به دستگاه، توسط لوورها قابلیت تنظیم دارد.
  • امکان بکارگیری صفحات پیش فیلتر بر روی این قطعات.

لوور لانه زنبوری برج خنک کننده

لوور لانه زنبوری

دریچه های هوای لانه زنبوری غالباَ از جنس پی وی سی (PVC) ساخته می شوند. به‌همین دلیل دارای مزایای مثبت و منفی گسترده ای هستند. بلحاظ ظاهری، حفره‌های موجود بر روی لوور برج خنک کننده لانه زنبوری به شکل کندوی زنبورها می‌باشد. نکته‌ی مورد اهمیت اینجاست که این لوورها تنها برای بکارگیری در سیستم های کولینگ مکعبی تولید می شوند. همچنین قابلیت نصب در هر دو مدل کراس فلو و کانترفلو را دارند. اما غالباَ برای بکارگیری در سیستم های کانترفلو (جریان مخالف) مناسب‌تر می باشند.

حفره‌های موجود بر روی لوور برج خنک کننده لانه زنبوری، با ضخامت 600 تا 800 میکرون طراحی می‌گردند.

ویژگی‌های دریچه هوا لانه زنبوری

لوور برج خنک کننده لانه زنبوری بواسطه‌ی ساختار خاص و ریزحفره‌ی خود، دارای مزایای متعددی می‌باشد. البته تولید این مدل کرکره هوا از جنس پی وی سی (PVC)، موجب عمر کمتر این قطعات و حساسیت بیشتر آنها به ضربه و خوردگی شده است. اما از سوی دیگر، ویژگیهای جذاب متعددی نیز برای این تجهیزات به ارمغان آمده است:

  • سرعت مکش: سرعت ورود هوا به لوورهای لانه زنبوری، کاملاَ مناسب و استاندارد می‌باشد.
  • تحمل دما: میزان تحمل دمای عملیاتی توسط کرکره های هوای پی وی سی، تا حدود 60 درجه سانتیگراد است.
  • وزن سبک و نصب راحت
  • ماندگاری: طول عمر حدوداَ 2 الی 3 ساله‌ی لوور برج خنک کننده پی وی سی. (که مشخصاَ با توجه به عدم استفاده از مواد آنتی یووی، کمتر از مدلهای فایبرگلاسی است)
  • امکان تعویض راحت: قاب یا فریم مدلهای دریچه هوا لانه زنبوری، امکان جداشدن دارند. بنابراین نصب و تعویض آن ها به راحتی صورت می‌پذیرد.
  • شستشوی راحت: گرچه جنس PVC در مقابل اسید و ماده‌های خورنده بسیار ضعیف است. اما قابلیت شستشوی آنها با واترجت کاملاَ فراهم است. (البته چنانچه این قطعات دارای خوردگی و شکستگی باشند، بهترست که تعویض شوند!)
  • قیمت: قیمت پایینتر این مدل دریچه هوا در قیاس با کرکره های فایبرگلاسی، با استقبال بسیاری از کارفرمایان مواجه میشود.

لازم به ذکر است که مدلهای لوور لانه زنبوری نیز بصورت فیلتر دار طراحی می شوند. وجود فیلتر بطورکلی در ارتقای کیفیت آب خنک‌شده و کاهش استهلاک دستگاه موثر است.

محل نصب کرکره هوا کولینگ تاور

پیشتر نیز عنوان نمودیم که:

بسته به نوع کولینگ تاور، لوور برج خنک کننده در دو قسمت جانبی و یا در هر 4 طرف دستگاه نصب میگردد. این مسئله مستقیماَ به نوع سیستم کولینگ (کانترفلو یا کراس فلو) ارتباط دارد.

بعنوان مثال لوورهای لانه زنبوری در کولینگ تاورهای مکعبی در بخش فوقانی تشتک‌ها (بیسین) قرار می‌گیرند. چنانچه اینگونه دریچه های هوا در بخش فوقانی تشتکها نصب شوند، نیاز به یک قاب کامپوزیتی محافظ خواهند داشت.

لوور برج خنک کننده کراس فلو

سیستم های کراس فلو یا ابارا، بر مبنای تماس متقاطع (عمود) جریانهای هوا و آب فعالیت میکنند. بنابراین دریچه هوا یا لوور برج خنک کننده فایبرگلاس جریان متقاطع، در دو طرف دستگاه قرار میگیرد. بدلیل حجم بالای مکش قوی هوا توسط فنها در این نوع سیستم‌ها، استفاده از کرکره های هوای تیغه‌ای کامپوزیتی با پره‌های متعدد ارجحیت دارد. چراکه  باید تمامی نیازهای مکشی را به خوبی پوشش دهند.

جنس لوور بکاررفته در برج های خنک کننده جریان متقاطع، غالباَ بسته به جنس بدنه دستگاه تعیین میشود. یعنی:

  • کولینگ تاورهای فایبرگلاسی غالباَ از مدلهای تیغه ای کامپوزیتی (فایبرگلاسی) استفاده میکنند.
  • همچنین در برجهای فلزی نیز عمدتاَ از دریچه هوای آلومینیومی یا از جنس گالوانیزه گرم بهره گرفته می‌شود.

استفاده از لوورهای فیلتردار نیز بر روی این سیستم ها کاملاَ موثر است. بدلیل ویژگیهای ساختاری و ابعاد مدلهای کراس فلو، عمدتاَ انواع لوور برج خنک کننده نصب‌شده در این دستگاه‌ها، میتوانند تا 2 متر نیز ارتفاع داشته باشند. البته این مسئله بطور مستقیم به قدرت فن‌ها و ظرفیت سیستم کولینگ مربوط است.

لوور کولینگ تاور جریان مخالف

انواع لوور برج خنک کننده در سیستم های جریان مخالف یا کانترفلو، میتواند بصورت:

  • دو طرفه
  • یا چهار طرفه

بکار رود. درواقع تعداد مدخل‌های کرکره هوای کولینگ تاور جریان مخالف، کاملاَ به نوع طراحی این سیستمهای کانترفلو بستگی دارد. برجهای خنک‌کن جریان مخالف بر مبنای خنکسازی آب به شیوه‌ی تبخیری و برخورد جهت مخالف (ضدجهت) آبها و جریان هوا طراحی میشوند. سیالات داغ در این سیستم‌ها از بالای دستگاه و توسط افشانکها به سمت پایین (روی پکینگ) ریخته میشوند. جریان هوای ورودی نیز غالباَ از پایین دستگاه به سمت بالا و بمنظور تماس با سیالات داغ، دمش پیدا میکنند.

دریچه هوای بتنی

برجهای خنک کننده بتنی، عمدتاَ از کرکره های هوا بتنی استفاده می کنند. البته گاهاَ بر اساس طراحی های دقیق، میتوان از لوور برج خنک کننده فایبرگلاسی یا پی وی سی نیز بهره گرفت. لوورهای بتنی همواره باید از ترکیب مواد آنتی یووی ساخته شوند. زیرا به خودی خود، بتنها از قابلیت مقاومت کمتری در برابر:

  • آبهای اسیدیته
  • و اشعه های مضر نور خورشید

برخوردارند و احتمال آسیب آنها در مقایسه با مدلهای کامپوزیتی، بسیار زیاد است.

قیمت لوور برج خنک کننده

قیمت لوور برج خنک کننده

قیمت لوور برج خنک کننده بر مبنای وجود یا عدم وجود شاخصه‌های متعددی تعیین می‌گردد. بطورکلی هریک از این عوامل تا حد مشخصی ( کم یا زیاد) بر فرآیند قیمتگذاری این قطعات موثر هستند. از مهمترین شاخصه های موثر بر قیمت لوور برج خنک کن میتوان به موارد زیر اشاره داشت:

  • نوع مدل اصلی دریچه هوای کولینگ تاور. (مدل لانه زنبوری یا تیغه ای)
  • جنس بدنه و جنس فریم ها. (عمدتاَ فایبرگلاس یا پی وی سی. مسلماَ قیمت مدلهای فایبرگلاسی، گرانتر از لوورهای پی وی سی است. اما بخاطر داشته باشید که ماندگاری کرکره های هوای فایبرگلاسی، بسیار بیشتر است)
  • وجود یا عدم وجود فیلتر. (فیلترهای آلومینیومی گرانتر از فیلترهای از جنس گالوانیزه گرم می باشند)
  • تعداد تیغه ها
  • ضخامت لایه ها و تیغه ها. (مربوط به دریچه های هوای تیغه ای)
  • ابعاد حفره های مدلهای لانه زنبوری. (یکی از عوامل تعیین قیمت خرید لوور برج خنک کننده لانه زنبوری، ابعاد حفره‌های آن است. حفره‌هایی که غالباَ در سایزهای بین 600 تا 800 میکرون طراحی و تولید میشوند).
  • برند سازنده قطعه
  • ابعاد و اندازه کرکره هوا.
  • میزان تحمل دمایی محصولات
  • میزان خلوص عناصر بکار رفته در هریک از مدلهای دریچه هوای کولینگ تاور

بمنظور دریافت قیمت روز دریچه هوای برج خنک کن، میتوانید با کارشناسان واحد فروش مجموعه دماگستر تماس حاصل نمایید.

دریچه هوای کولینگ تاور فیلتر دار

مدلهای جدید لوور برج خنک کننده (دریچه هوا کولینگ تاور) بصورت فیلتر دار طراحی میشوند. اما دلیل این نوع طراحی چیست؟

جریان هوای ورودی به دستگاه، گاهاَ دارای حجم زیادی از ریز گرد، غبارها، شاخ و برگها و عناصر آلوده کننده‌ی متعدد می‌باشد. ورود این عناصر به دستگاه و تلفیق با آب، از چند جهت مضر خواهد بود:

  • موجب آلودگی سیالات می شوند.
  • ناخالصی آب در پی ورود عناصر اضافی از طریق لوور برج خنک کننده بدون فیلتر، افزایش می‌یابد!
  • ممکن است این عناصر در قطعات مختلف سیستم کولینگ گیر کنند؛ و موجب استهلاک هرچه بیشتر و خرابی دستگاه شوند.
  • آب خنک‌شده دارای مواد جامدی میشود که ممکن است اختلالات متعددی را در فرآیند تولید ایجاد نماید!

درنتیجه مدلهای دریچه هوای فیلتردار میتوانند از تمامی این اتفاقات جلوگیری کنند. گردگیری هوای ورودی، بواسطه‌ی وجود صفحه‌ی فیلتراسیون فلزی در بخش عقب لوورها انجام میشود. اخیراَ این فیلترهای آلومینیومی از دو سطح فیلترینگ بهره می‌برند. بطوریکه بخش اول فیلترها با منافذ درشت طراحی میشو تا حجم مکش ابتدایی فنها افزایش یابد. بخش دوم فیلتراسیون اما دارای منافذ ریزتری است؛ تا از ورود ذرات جامد و گرد و غبار به دستگاه جلوگیری کند.

اجزای لوور برج خنک کننده

مدلهای مختلف لوور برج خنک کننده (louvre cooling tower) عمدتاَ از اجزای تشکیل دهنده زیر تولید می گردند:

  • دستک کرکره هوا
  • ساپورتر یا نگهدارنده‌ی دستک های دریچه هوا
  • صفحه های پشتیبان حفره دار
  • فریم یا قاب دورتادوری فلزی یا کامپوزیتی
  • فیلتر آلومینیومی یا گالوانیزه ای
  • اتصالها
  • تیغه ها. (در مدلهای دریچه هوای کولینگ تاور تیغه ای)

خرید لوور مناسب برای بهینه سازی انرژی

خرید لوور کولینگ تاور

اندازه حفره های مدلهای مختلف لوور برج خنک کننده (لانه زنبوری و تیغه ای)، باید کاملاَ مناسب باشد. درواقع چنانچه:

  • فاصله‌ی حفره های ورود دهنده‌ی هوا در کرکره های هوا بسیار کوچک باشد،
  • و یا دریچه هوای بکار گرفته‌شده، هماهنگ با قدرت مکش فن ها نباشد،

فشار استاتیکی بیشتری از سوی الکتروموتور و فنها برای مکش جریان هوای کافی به دستگاه، صرف میشود. لذا بطور قابل توجهی میزان مصرف و اتلاف انرژی افزایش می‌یابد. جدا از این، بازدهی کلی سیستم کولینگ نیز کاهش پیدا می کند!. ضمناَ پیشتر نیز گفته شد که:

دریچه ها به عنوان سپری مناسب در برابر پرتاب قطرات سیال، از اتلاف آب جلوگیری می‌نمایند. بدلیل همین پرتابهای مکرر، چنانچه آب در چرخه دارای اسیدیته یا سختی زیادی باشد، بایستی به خرید لوور برج خنک کننده فایبرگلاس اقدام نمود. زیرا در قیاس با کرکره های هوای پی وی سی، از مقاومت اسیدی بسیار بیشتری برخوردار می‌باشند.

خرید لوور برج خنک کننده از دماگستر

گروه صنعتی دماگستر (https://dama-goostar.com) با در اختیار داشتن تیمی مجرب از کارشناسان باتجربه‌ی صنعتی، بطور تخصصی در امر طراحی و تولید انواع برج خنک کننده فایبرگلاس، مکعبی و گرد، جریان متقاطع، جریان طبیعی هذلولی، صنعتی، جریان مخالف، بتنی پیش ساخته، کولینگ تاور گالوانیزه، سیستم های مداربسته، سیستم کولینگ هیبریدی و… صاحب سبک است.

همچنین با تولید انواع قطعات مصرفی سیستمهای خنک‌کننده، امکان خرید لوور برج خنک کننده و دیگر قطعاتی همچون:

  • الکتروموتور
  • گیربکس
  • نازل یا افشانک
  • اسپرینکلرهد
  • انواع پکینگ برج خنک کن اسپلش و فیلمی (لانه زنبوری)
  • پمپها و اتصالات

و… برایتان فراهم خواهد بود. بواسطه‌ی وجود مهندسین کارآزموده و سالن‌های تولید تخصصی، مجموعه دما گستر در انتقال دانش به دیگر مجموعه های تولیدی نیز فعال می‌باشد. بدین منظور و به جهت دریافت اطلاعات تکمیلی در رابطه با شرایط قیمت خرید لوور برج خنک کننده و دیگر قطعات و انواع سیستم های کولینگ، میتوانید از طریق شماره های ذیل، به ارتباط گیری با کارشناسان گروه صنعتی دما گستر اقدام نمایید.

شماره تلفن شرکت: 02122380562

شماره همراه کارشناس فنی: 09128299793

آدرس دفتر فروش: سعادت آباد – ضلع شمال غربی – چهار راه خیابان نامی – ساختمان عمارت سرو – پلاک 9 – طبقه چهارم – واحد 4.

آدرس کارخانه: جاده قدیم کرج – سه راه شهریار – سعید آباد.